Van koekjesbakker tot verhuurbedrijf: meer jonge vrouwelijke ondernemers erbij

Popcornmachine

Lafeber runt samen met haar broer Tim ‘Tim’s Verhuurbedrijf’. Op haar negende verkochten ze bij de bevroren plassen naast hun ouderlijk huis in Reeuwijk al koek en zopie. “Daarmee kochten we onze eerste popcornmachine om te verhuren.”

Haar broer kwam er namelijk op een verjaardag achter dat zo’n machine verhuren redelijk makkelijk geld verdienen was. Twee weken later hadden ze hun eerste eigen machine om te verhuren, nu bestaat het bedrijf alweer zeven jaar.

Drijvend ijsvlot en ijstuktuk

Broer en zus breidden ook uit: zo startten ze met een drijvend ijsvlot in de Reeuwijkse Plassen. De nieuwste aanwinst is een IJsTukTuk, een wagentje van waaruit ze ijs verkopen.

“De foodtruckmarkt is redelijk uitgemolken, dus wij dachten: hoe kunnen we ons onderscheiden?” Het werd de tuktuk. “Die komt uit Thailand en zie je niet zoveel in Nederland.”

Dat investering van 25.000 euro hadden ze niet meteen ergens liggen. “Ons bedrijf bestaat uit voortdurend herinvesteren. We sparen gedurende het jaar. We hopen over 14 maanden de tuktuk te hebben afgelost.”

In 2015 waren er nog ruim 492.000 vrouwelijke ondernemers, nu zijn dit er ruim 637.000, een stijging van 29 procent. Daarvan was de afgelopen vijf jaar steeds twee derde zzp’er.

Vooral in de communicatie en grafisch ontwerp, callcenters en de verzorgingstehuizen is het aantal jonge vrouwelijke ondernemers gestegen. Bij groothandels voor industrie en handel, mode-artikelen en huishoudelijke artikelen daalde het aantal het meest.

In Zuid-Holland steeg de groei het hardst met 37 procent, daarna Noord-Holland met 33 procent, gevolgd door Utrecht met 31 procent. Limburg, Friesland en Zeeland staan onderaan met respectievelijk 23, 22 en 21 procent groei.

Theorie meteen in praktijk brengen

Hun ondernemerschap komt niet van een vreemde, vertelt Lafeber. Haar ouders zijn makelaar. En ze kan er haar creativiteit in kwijt. “Het is een enorme leerschool, je leert meteen risico’s nemen. En je kunt je eigen plan trekken.” Inmiddels kan ze de theorie van haar studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam meteen in de praktijk brengen.

“Je kunt dit makkelijk combineren met je studie. Het mooie aan verhuur is dat het geen urenmachine is. Mensen komen wat halen en brengen het zelf terug. En bij een bijbaantje verdien je geld, maar dat maak je meestal meteen op. Wij bouwen wat op. Ik ben heel trots dat ik op mijn 21e verjaardag ook het zevenjarig bestaan van mijn bedrijf kan vieren.”

Bron:
Rtlnieuws.nl

2021-01-12T17:31:38+01:00
Deze website gebruikt alleen anonieme analytische cookies. Ok